maanantai 25. tammikuuta 2010

Pitkä raitakaulaliina Purosta



Mulla oli jo jonkin aikaa ollut mielessä tämän kaulaliinan tekeminen. Mietin vaan, että kannattaako sitä tehdä Novitan Purosta (mitkään Norot ei ole tässä vaiheessa realistisia) ja jos kannattaa, niin mitkä värit sopisivat edes jollain lailla yhteen. Puro-keriä pitäisi ronkkia kaupassa niin rajusti, että kunnolla näkisi mitä sieltä onkaan sisempää tulossa. Toisaalta värisilmäni pettää viimeistään väriyhdistelmän viidennen värin kohdalla, että kerien hypistely on siinä mielessä täysin turhaakin.



Huivin ideahan ei tietenkään ole minun, vaan taiteilija Jared Floodin ja loppusysäyksen huivin aloittamiseen sain siitä, että huomasin Ravelryssä Hepsin tehneen tällaisen huivin. Minun pälliini ei vain mahtunut sen paremmin Jared Floodin kuin Hepsinkään toteutuksia tutkiessani, miten raidoituksessa käytetään kolmea eri väriä! Niinpä minun huivissani on vain kahta: Revontulia ja Tundraa. Värien nimien teematkin sopivat jotenkin mainiosti yhteen, mikseivät siis itse väritkin.

Suorastaan haltioiduin kaulaliinan neulomisesta heti alkuun. 1 o 1 n joustinneuletta on nopea neuloa ja väriyhdistelmät olivat niin makoisia, että oli suorastaan pakko nähdä millainen on seuraava ja seuraava ja sitä seuraava... Niinpä valmista tuli parissa illassa. Värikäs kaulaliina on kuin tehty minun yksinkertaisen yksivärisen vaaleanharmaan talvitakkini kaveriksi.



Halusin pitkän kaulaliinan, Jared Floodin liinalla on sikäli kuin oikein ymmärsin pituutta 6 jalkaa eli noin 182 cm. Minun kaulaliinani pituudeksi tuli 188 cm, syystä että minulla oli kaksi kerää kumpaakin lankaa ja halusin käyttää ne loppuun. Olisi jäänyt ärsyttävät jämäkerät nurkkiin pyörimään, jos olisin lopettanut esim. 6 jalan pituuteen.

Tälle huiville ilmaantui useita halukkaita omistajia neulonnan aikana, joten ehkä näitä täytyy tehdä lisää. Olen vaan niin laiska tekemään useampia ihan samanlaisia juttuja.




Löytyi sitten saunallekin vihdoin jotain käyttöä! :)




On muuten tosi helppo vähemmänkin neuloneen tehdä ja kaunista jälkeä tulee varmasti.

Välineet: Puikot kokoa 5
Langat: Novita Puro Revontulet 100g ja Novita Puro Tundra 100g

Ps. Mulla tarttui tänään Anttilasta mukaan kaksi kerää Puro Batikia. Mitä se sekin on?

2 kommenttia:

Mukavaa, jos kommetoit. :) I'll be very happy if you leave a comment.